Lodołamacze Wód Polskich stacjonujące w porcie we Włocławku są gotowe do akcji! 1 grudnia rozpoczynają dyżur lodowy w sezonie 2022/2023. Osiem statków, w tym nowoczesne jednostki Sokół i Orkan, będzie zapewniać zimową osłonę przeciwpowodziową w rejonie Zbiornika Włocławskiego. Dyżur potrwa do 15 marca.
We Włocławku stacjonuje 8 lodołamaczy: Orkan, Sokół, Mors, Lew, Niedźwiedź, Jaguar, Gepard i Bawół. Wszystkie jednostki są sprawne technicznie oraz przygotowane do prowadzenia akcji lodołamania. Dyżur lodowy na lodołamaczach pełniony będzie w okresie od dnia 01.12.2022 r. do dnia 15.03.2023 r.
Wszystkie obiekty Stopnia Wodnego we Włocławku są sprawne technicznie. W ramach przygotowań do sezonu zimowego wykonano konserwację kompleksów melioracyjnych na terenach depresyjnych w rejonie zbiornika. Ekipa nurkowa doszczelniła na okres zimowy zasuwy jazu Stopnia Wodnego Włocławek. Sprawdzono i przygotowano do ewentualnego zamknięcia bramę przeciwpowodziową w Płocku. Zamontowano również przegrodę śryżową na zbiorniku w rejonie miejscowości Popłacin.
W celu udrożnienia trasy pochodu lodu na zbiorniku, w zeszłym roku wydobyto na brzeg 50 tys. m3 oraz przemieszczono 4 tys. m3 osadów. W tym roku przemieszczono dotychczas 20 tys. m3 osadów. Aktualnie trwają następujące prace pogłębiarskie: przemieszczenie 10 tys. m3 osadów w rejonie miejscowości Płock-Radziwie i Popłacin oraz 90 tys. m3 w miejscowości Rokicie, które będą zrealizowane do końca roku.
8 lodołamaczy Wód Polskich RZGW w Warszawie stacjonuje w porcie we Włocławku. Fot. Wody Polskie |
Specyfika lodołamania na Zbiorniku Wodnym Włocławek
Lodołamanie w rejonie Stopnia Wodnego Włocławek przeprowadza się, by ułatwić spływ kry i lodu z Wisły powyżej Zbiornika Włocławskiego i przeciwdziałać tworzeniu się na nim zatorów lodowych w okresie zimowym. Polega ono na wycięciu przez lodołamacze w pokrywie lodowej zbiornika rynny spływowej, sprowadzeniu kry w pobliże zapory i po jej pokruszeniu bezpieczny zrzut przez stopień. Lodołamacze pracują parami. Zapewnia to pomoc w przypadku utknięcia na przemiale lub zamknięcia w lodzie. Przeciętna prędkość lodołamania na rzece to 10-15 km na dobę. Akcja może być wstrzymana, kiedy występują negatywne warunki hydrologiczne lub meteorologiczne. Osłonę przeciwpowodziową w zimowym czasie wspiera tez przegroda przeciwśryżowa w Popłacinie, która zatrzymuje śryż przed Zbiornikiem i przyspiesza powstawanie pokrywy lodowej, którą potem można łatwo skruszyć. Jej demontaż następuje po zaniku zjawisk lodowych.
Sokół i Orkan to nowoczesne i wielofunkcyjne jednostki
Sokół i Orkan to nowoczesne jednostki, które służą do prowadzenia zimowej osłony przeciwpowodziowej na Zbiorniku Wodnym Włocławek. Statki są wyposażone w sondę wielowiązkową, która pozwoli monitorować dno zbiornika, co pozwala skuteczniej prowadzić prace utrzymaniowe. Są też ekologiczne, gdyż zamontowane panele fotoelektryczne i oświetlenie ledowe zmniejszą zużycie prądu. Pełnią też funkcje holowników.
Lodołamacz czołowy Orkan o mocy 1200 KM i lodołamacz liniowy Sokół o mocy 800 KM zostały wybudowane przez stocznię z Koźla w 2020 roku. Ich budowa w zdecydowanej części została sfinansowana ze środków unijnych. W akcji mogły zaprezentować się podczas sezonu 2020/2021 kiedy po kilku cieplejszych latach mieliśmy do czynienia z prawdziwą zimą. Lodołamacze wzięły udział w kruszeniu pokrywy lodowej na Wiśle w okolicach Włocławka i Płocka, chroniąc mieszkańców przed powodzią zatorową.
Lodołamacz Orkan. Fot. Wody Polskie |
Nowoczesna flota lodołamaczy – chroni zimą, służy latem
Wody Polskie posiadają flotę 26 lodołamaczy: 11 czołowych i 15 liniowych. Osiem lodołamaczy zbudowanych w stoczniach w Polsce – Ocelot, Tarpan, Puma, Manat, Narwal, Nerpa, Sokół i Orkan – to nowoczesne jednostki IV generacji doskonale przystosowane do warunków panujących w swoich miejscach operowania – Odrze Granicznej, Dolnej Wiśle i Zbiorniku Włocławskim. Zastąpiły one wysłużone statki, liczące kilkadziesiąt lat, wprowadzając prawdziwy jakościowy skok.
Zmodernizowana flota pozwala skuteczniej przeprowadzać akcje lodołamania i zapewnić większe bezpieczeństwo mieszkańcom, a także większy komfort załóg. Dzięki zastosowanej technologii lodołamacze są przyjazne środowisku - zużywają mniej paliwa i są energooszczędne. Wyróżniają się też wielofunkcyjnością - oprócz zapewnienia zimowej osłony przeciwpowodziowej przez kruszenie i odprowadzanie lodu, pełnią też funkcje ratownicze, przeciwpożarowe, holownicze, badawcze i patrolowe. Do końca 2021 roku zakończono modernizację floty i wszystkie nowe lodołamacze weszły do służby. Dzięki ich pracy ponad 2 mln mieszkańców nadodrzańskich i nadwiślańskich miejscowości ma zapewnioną skuteczną ochronę przeciwpowodziową w czasie zimy.
Lodołamacz Orkan. Fot. Wody Polskie |
Więcej ciekawostek o lodołamaczach
Zapraszamy do lektury naszych tekstów, w których prezentujemy tajniki pracy lodołamaczy.
-
Czym różni się lodołamanie rzeczne od morskiego?
-
Jak wygląda akcja lodołamania?
https://www.wody.gov.pl/aktualnosci/1607-ida-mrozy-lodolamacze-w-gotowosci
-
Dlaczego potrzebujemy floty lodołamaczy?
https://www.wody.gov.pl/aktualnosci/949-pogotowie-zimowe-wod-polskich-lodolamacze-w-akcji
-
Ciekawostki o lodołamaczach Dolnej Wisły
https://www.wody.gov.pl/aktualnosci/2278-chrzest-gdanskich-lodolamaczy
-
Ciekawostki o lodołamaczach Szczecińskiego Węzła Wodnego
https://www.wody.gov.pl/aktualnosci/2210-chrzest-lodolamaczy-ocelot-i-tarpan