Oddaliśmy do użytku Kanał Mioduński - kolejny wyremontowany przez Wody Polskie kanał na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Dzięki pracom w wartości ponad 36 mln zł zapewniamy większy komfort i bezpieczeństwo użytkownikom tego malowniczego szlaku łączącego jeziora Szymon i Kotek Wielki na drodze wodnej Pisz-Węgorzewo. Żeglarze mogą już w pełni korzystać ze zmodernizowanego kanału.

Prace remontowe na Kanale Mioduńskim trwały od sierpnia 2020 do września 2022 roku. Zrealizowano je w ramach projektu pn. „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy Guzianka II i remontem śluzy Guzianka I/Etap IIB – przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlakach od Mikołajek do Giżycka”. Ich wartość to ponad 36 mln zł. Od lat szlak żeglugowy między jeziorem Szymon a Kotek Wielki był w złym stanie technicznym, dlatego remont był niezbędny ze względu na silną degradację i zły stan ubezpieczeń brzegowych kanałów oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego.

311000926 1161617134739635 426769078899710510 n mmA 312024354 381974060720919 5042255821306205871 nA
  Wyremontowany Kanał Mioduński. Fot. Wody Polskie

 

Kontynuujemy inwestycje na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, przy wsparciu środków UE

Kanał Mioduński to kolejny mazurski kanał wyremontowany przy wsparciu funduszy europejskich. Wcześniej wyremontowaliśmy już Kanał Grunwaldzki, Tałcki i Piękna Góra. Kontynuujemy modernizację kanałów Szymońskiego i Węgorzewskiego oraz rzeki Węgorapy. Podpisaliśmy też umowę na przebudowę stopnia wodnego w Karwiku, który jest jedną z głównych budowli piętrzących decydujących o rozrządzie wody w Systemie Wielkich Jezior Mazurskich. Wyremontowane zostaną również Kanał Giżycki i śluza Guzianka I. Łączna wartość wszystkich inwestycji w regionie to ponad 300 mln zł, zaś dotacje unijne na remont samych kanałów to blisko 100 mln zł!

CE7121D0 9AC3 4285 BAD9 68DBE802076AB
Wyremontowany Kanał Mioduński. Fot. Wody Polskie

 Przełomową inwestycją było uruchomienie śluzy Guzianka II – pierwszego takiego obiektu wybudowanego przez Polaków na Mazurach po II wojnie światowej. W sezonie żeglugowym 2021 przez zostało prześluzowanych przez nią prawie 13 tys. jednostek pływających, niemal dwa razy więcej niż przez „starą” Guziankę I. Pozwoliło to uniknąć wielogodzinnych kolejek oczekujących na śluzowanie. Przeprawy odbywały się na bieżąco, a wodniacy i żeglarze wielokrotnie podkreślali, że zmienił się komfort i skrócił czas samego śluzowania.

312215120 844268140033775 1449535961247197916 n mmA
Wyremontowany Kanał Mioduński. Fot. Wody Polskie

 

Zwiększamy bezpieczeństwo i komfort użytkowników mazurskich dróg wodnych

Szlak Wielkich Jezior Mazurskich to niewątpliwie jeden z najpiękniejszych i najpopularniejszych śródlądowych dróg wodnych w północno-wschodniej Polsce. Modernizacja dróg wodnych przyczyni się do rozwoju i uatrakcyjnienia regionu dla odwiedzających. Inwestycje na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich, takich jak śluzy, mosty, kładki. Przebudowa kanałów przyczyni się do poprawy żeglowności, wzrostu bezpieczeństwa oraz zwiększenia potencjału turystycznego regionu, z zachowaniem jego walorów środowiskowych. O konieczności i ważności inwestycji na szlaku świadczy zainteresowanie wodniaków tym regionem. Najważniejszym punktem prowadzenia tego typu remontów na szlakach jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom dróg wodnych.

tt inwestycje na mazurach 21 pazdziernika 2022