Kontynuujemy remont czterech kanałów mazurskich: Tałckiego, Grunwaldzkiego, Szymońskiego i Mioduńskiego. Mimo trwających prac szlaki żeglugowe pozostają otwarte. Jak bardzo potrzebna i wyczekiwana jest ta inwestycja, pokazał ostatni weekend, kiedy prześluzowaliśmy blisko 1000 jednostek pływających. Stopniowo powstają kolejne elementy zadania, co pozwoli usprawnić ruch żeglugowy i wspomóc rozwój turystyczno-gospodarczy regionu.
– Tą inwestycją zmieniamy oblicze Mazur – powiedział Przemysław Daca Prezes Wód Polskich. – Na czas remontu kanały nie są wyłączone z ruchu. Dla nas jest to bardzo ważne. Nie wyobrażamy sobie, żeby można było zamknąć szlaki żeglowne na trzy lata. Nie będziemy ograniczać turystyki wodnej – wyjaśnił Prezes PGW WP.
Przez cały weekend czerwcowy na kanałach nie było utrudnień dla żeglarzy i wodniaków. Realizowane w tym czasie były prace związane z wykonywaniem oczepów żelbetowych oraz prace nieingerujące w znacznym stopniu w koryta kanałów, takie jak wykonywanie przejść dla zwierząt, czy też prace w obrębie główek wejściowych kanałów. Ruch odbywał się płynnie, mimo że był bardzo duży. Od czwartku do niedzieli tylko przez system dwóch śluz Guzianka prześluzowanych zostało blisko 800 jednostek pływających (Guzianka I - 319, Guzianka II - 466), a prawie 200 przez śluzę Karwik. To pokazuje konieczność prowadzenia inwestycji na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Postęp prac na poszczególnych kanałach wygląda następująco:
-
Kanał Grunwaldzki: kontynuowane jest wykonanie drenażu wzdłuż prawego i lewego brzegu Kanału Grunwaldzkiego. Wykonano częściowo przejścia dla zwierząt i nabieżnik od strony jeziora Szymon. Wykonywana jest izolacja bitumiczna na oczepach od strony gruntu.
-
Kanał Szymoński: trwa rozbiórka istniejącego ubezpieczenia oraz pogrążane są kolejno ścianki szczelne.
-
Kanał Tałcki: trwa rozbiórka istniejącego umocnienia brzegu i pogrążanie ścianek szczelnych stanowych na brzegu prawym. Na bieżąco wykonywane są roboty związane z wykonaniem oczepu.
-
Kanał Mioduński: zakończone zostały rozbiórki istniejącego ubezpieczenia żelbetowego oraz roboty związane z wykonaniem oczepu. Pogrążane są ścianki szczelne na prawym brzegu, na lewym zaś prace te zostały zakończone.
Prace remontowe przeprowadzane w ostatni weekend. Fot. Wody Polskie |
Koszt remontu 4 kanałów to blisko 100 milionów złotych. Więcej o inwestycji można przeczytać tutaj: https://www.wody.gov.pl/aktualnosci/1781-zmieniamy-oblicze-mazur-start-sezonu-zeglugowego-2021
Do końca czerwca ruch na Kanałach Grunwaldzkim i Szymońskim będzie odbywał się obustronnie, natomiast na Tałckim i Mioduńskim czasowo prowadzona będzie ręczna regulacja ruchu jednostek lub sygnalizacja świetlna. Apelujemy do wodniaków o zachowanie szczególnej ostrożności, stosowanie się do znaków żeglugowych i przepisów, gdyż przez całą "czerwcówkę" część użytkowników drogi wodnej łamała przepisy, płynęła przez kanały zbyt szybko powodując wysoką falę, co w znacznym stopniu utrudniało prace, a także stwarzało zagrożenie dla pracowników i wykonanych do tej pory prac.
Wszystkie informacje o ruchu na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich znajdują się na stronie Komunikaty Nawigacyjne: https://bialystok.wody.gov.pl/komunikaty-nawigacyjne/114-nieprzypisany/1050-komunikaty-nawigacyjne
Briefing prasowy z udziałem Prezesa Wód Polskich Przemysława Dacy poświęcony szczegółom prac remontowych na kanałach mazurskich. Fot. Wody Polskie |