Nasze Gospodarstwo wspiera każdą inicjatywę, która przyczynia się do lepszego gospodarczego wykorzystania rzek oraz sprzyja im w aspekcie ekologicznym. Jednym z rozwiązań w tym zakresie jest transport śródlądowy, który wbrew obiegowym opiniom jest bardziej przyjazny dla środowiska niż transport samochodowy.
Wody Polskie patronowały pilotażowemu rejsowi na Wiśle, który odbył się w ramach międzynarodowego projektu EMMA Extension. Organizatorem był Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Dzisiaj o godz. 10.00 w Chełmnie została rozładowana barka z kontenerami, która dotarła tam Wisłą z Gdańska w ramach ww. rejsu. Rozładunkowi towarzyszył briefing prasowy z udziałem organizatora, Piotra Całbeckiego, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego i przedstawicieli instytucji zaangażowanych w organizację rejsu.
- Żegluga śródlądowa to obecnie najbardziej przyjazny środowisku model transportu towarów. Liczymy, że Wisła stanie się arterią komunikacyjną, ale żeby tak się stało potrzebne są inwestycje, na które liczymy – powiedział Piotr Całbecki Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Kapitan zestawu wiozącego kontenery (barka Galar-2 i pchacz TUR-W-01), Rafał Błocki, ocenił pokonaną drogę wodną jako nie sprawiającą większych problemów.
- Droga, którą pokonaliśmy nie sprawiła nam większych problemów. Chociaż są odcinki, np. przy ujściu Wdy, gdzie zniszczone regulacje brzegowe utrudniają żeglugę. Dotarcie do Chełmna zabrało nam 17 godzin, z nocnym postojem w Tczewie. Powrót, po załadowaniu kontenerów, które mają dotrzeć do portu w Gdańsku, powinien trwać ok. 7 godzin – wyjaśnił kpt. Rafał Błocki.
Obecny na miejscu przedstawiciel Wód Polskich, Marcin Białek, Pełnomocnik Prezesa Wód Polskich ds. innowacji i turystyki wodnej powiedział:
- Wody Polskie wspierają każdą inicjatywę, która przyczynia się do lepszego gospodarczego wykorzystania rzek oraz sprzyja im w aspekcie ekologicznym. Dlatego patronujemy temu rejsowi i jako gospodarstwo państwowe odpowiadające za utrzymanie rzek bardzo się z takich działań cieszymy.
Celem rejsu jest praktyczne sprawdzenie jakie są potrzeby infrastrukturalne dla tego typu transportów komercyjnych oraz sprawdzenie istniejącego potencjału przeładunkowego. Pilotażowy ładunek, do Chełmna jak i z powrotem do Gdańska to sześć kontenerów czterdziestostopowych.
Transport kontenerów z ładunkiem dla firm z województwa kujawsko-pomorskiego, wypłynął 6 kwietnia 2021 roku, z nabrzeża szczecińskiego w Porcie Gdańsk. W godzinach popołudniowych jednostki przepłynęły przez Śluzę Przegalina.
Rejs został objęty patronatem Prezesa Wód Polskich. Przeładunek towarów nastąpi na nabrzeżu na wysokości Chełmna, skąd ciężarówki odbiorą kontenery. Jednocześnie załadowany zostanie kolejny transport i barka wróci na Wybrzeże. Cała operacja, podczas której przewiezionych zostanie 12 kontenerów 40 stopowych (min. 24 TEU), zajmie około 5 dni. Łódź Wód Polskich pilotuje transport barek.
Pilotażowy rejs możliwy jest dzięki międzynarodowemu projektowi EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego). Głównymi celami przedsięwzięcia są m.in.:
- promocja śródlądowego transportu wodnego w Polsce jako najbardziej ekonomicznego, bezpiecznego oraz przyjaznego środowisku,
- zwiększenie wiedzy na temat wykorzystania usług żeglugi śródlądowej i infrastruktury, wśród właścicieli ładunków i firm spedycyjnych, oraz
- promocja działań związanych z planowaną budową Węzła logistycznego Bydgoszcz, wykorzystującego m.in. potencjał dróg wodnych.
Poza promocją żeglugi śródlądowej, rejs ma za zadanie praktyczne sprawdzenie możliwości transportu drogą wodną oraz przeładunku towarów, które podążają z portów morskich w głąb kraju, jako alternatywy dla transportu drogowego czy kolejowego. W tym przypadku transport wodny zostanie włączony do łańcucha dostaw, który w przyszłości mógłby przebiegać przez centrum logistyczne– Węzeł logistyczny Bydgoszcz. Barki mają tu dopłynąć 8 kwietnia.
Organizacja rejsów doskonale wpisuje się krajową politykę transportową oraz prowadzone przez Ministerstwo Infrastruktury działania propagujące wykorzystanie alternatywnych gałęzi transportu i przerzuceniu części ładunków z transportu drogowego na kolei i transport wodny, jak również budowę nowoczesnych terminali inter- i multimodalnych, które usprawnią istniejące łańcuchy dostaw.