Screenshot 2023 03 09 at 12 41 26 EFRR EFRR 003.pdf

Jesteśmy coraz bliżej finału dużych inwestycji na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich! Dziś do dyspozycji wodniaków oddaliśmy kolejne wyremontowane drogi wodne: Kanał Szymoński, Kanał Węgorzewski i rzekę Węgorapę. Dzięki prowadzonej rewitalizacji zwiększamy bezpieczeństwo i komfort użytkowników mazurskich szlaków wodnych. Jeszcze przed końcem roku zakończymy modernizację stopnia wodnego w Karwiku, śluzy Guzianka I oraz Kanału Łuczańskiego w Giżycku. Sprawne tempo realizacji inwestycji jest możliwe dzięki dobrej współpracy z mazurskimi samorządami oraz wsparciu środków finansowych z Unii Europejskiej.

Dziś odbyła się konferencja prasowa poświęcona oddaniu do użytku Kanału Szymońskiego, Kanału Węgorzewskiego i rzeki Węgorapy. W uroczystości wzięli udział m.in. Norbert Maliszewski – Sekretarz stanu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Krzysztof Woś – Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz Piotr Jakubowski – Burmistrz Miasta i Gminy Mikołajki.

DSC 0800 min

Fot. Wody Polskie

- Na Mazurach nie było tak dużych inwestycji od czasów II wojny światowej. Mazury jak tlen potrzebują inwestycji, które zwiększają atrakacyjność regionu, dają miejsca pracy i zwiększają bezpieczeństwo użytkowników dróg wodnych – powiedział Norbert Maliszewski.

- Wody Polskie z sukcesem zakończyły kolejne inwestycje. Ten duży projekt realizujemy razem ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, przy udziale środków unijnych. Zakończyliśmy już remonty kilku mazurskich kanałów i budowę śluzy Guzianka II. Aktualnie trwają prace na stopniu Karwik Kanale Łuczańskim i śluzie Guzianka I, które skończymy jeszcze w tym roku. Dziękujemy samorządowi województwa warmińsko-mazurskiego za dobrą współpracę – zaznaczył Krzysztof Woś.

- Rozmawiamy o realizacji kolejnych inwestycji w ramach środków europejskich. Mam nadzieję, że będą sprawnie realizowane, jak te dotychczas. Dobra współpraca Wód Polskich, rządu i samorządu pozwala zmieniać oblicze Mazur – podkreślił Piotr Jakubowski.

DSC 0791

 Fot. Wody Polskie

Bezpieczna i komfortowa żegluga – efekty modernizacji mazurskich szlaków wodnych

Dzięki przeprowadzonej rewitalizacji, wodniacy zyskali kolejne wygodne połączenia między ważnymi szlakami żeglugowymi w systemie Wielkich Jezior Mazurskich. Kanał Szymoński jest najdłuższym kanałem na szlaku od Mikołajek do Giżycka i łączy Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim, stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Kanał Węgorzewski jest kanałem żeglownym na szlaku głównym Pisz – Węgorzewo, a Węgorapa jest rzeką żeglowną stanowiącą częścią szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. W ramach ich modernizacji wykonano szereg niezbędnych prac.

DSC 0775

Fot. Wody Polskie

Kanał Szymoński został przebudowany i umocniony na całej swojej długości, czyli niemal 2,5 km. Rozebrano istniejące i wykonano nowe ubezpieczenie obydwu brzegów kanału, odtworzono istniejące ubezpieczenie wejść do kanału od strony jeziora Szymon i jeziora Szymoneckiego oraz poprawiono drożność kanału dla lepszego wykorzystania do celów żeglugowych. Wyremontowano stanowiska cumownicze dla statków administratora wody i jednostek pasażerskich oraz zadbano o migrację zwierząt budując przejścia w postaci brodów.

Na Kanale Węgorzewskim rozebrano zniszczone umocnienia brzegowe i wykonano nowe na całej długości kanału. Oczyszczono i udrożniono także jego koryto do głębokości 1,6 m. Remont pozwolił przywrócić odpowiednie parametry techniczne, niezbędne głębokości nawigacyjne oraz drożność kanału.

W ramach prac na rzece Węgorapie wykonano nowe umocnienia brzegowego oraz odbudowano kamienną kierownicę, czyli główkę wejściową na lewym brzegu rzeki Węgorapy z jeziora Mamry i istniejący narzut kamienny. Dzięki temu zabezpieczono brzegi Węgorapy przed rozmywaniem spowodowanym zarówno przez naturalne procesy powodujące erozję brzegu oraz jednostki pływające.

Wody Polskie zrealizowały powyższe zadania w partnerstwie z lokalnymi samorządami zrzeszonymi w Stowarzyszeniu Wielkie Jeziora Mazurskie 2020. Ich łączna wartość to ponad 80 mln zł. Remonty mazurskich dróg wodnych są elementem przedsięwzięcia dotyczącego budowy i przebudowy infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich. Zrealizowano je przy dofinansowaniu Unii Europejskiej w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko – Mazurskiego na lata 2014-2020.

DSC 0770

 Fot. Wody Polskie

Finał kompleksowych inwestycji na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich coraz bliżej!

Inwestycje na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich, takich jak śluzy, mosty, kładki. Przebudowa kanałów przyczyni się do poprawy żeglowności, wzrostu bezpieczeństwa oraz zwiększenia potencjału turystycznego regionu, z zachowaniem jego walorów środowiskowych. O konieczności i ważności inwestycji na szlaku świadczy zainteresowanie wodniaków tym regionem.

Do tej pory Wody Polskie oddały wodniakom do użytku Kanał Grunwaldzki, Kanał Tałcki, Kanał Piękna Góra i  Kanał Mioduński. Przełomową inwestycją było uruchomienie śluzy Guzianka II – pierwszego takiego obiektu wybudowanego przez Polaków na Mazurach po II wojnie światowej. Tylko od kwietnia do lipca tę śluzę obsługiwano już 2772 razy, prześluzowano łącznie 9374 łodzi i kajaków oraz 485 statków. W tym roku śluza ta jest intensywnie eksploatowana z uwagi na remont sąsiedniej Guzianki I. 

Jeszcze w tym roku kalendarzowym oddane zostaną do użytku Śluza i Jaz Karwik na Kanale Jeglińskim,  który jest jedną z głównych budowli piętrzących decydujących o rozrządzie wody w Systemie Wielkich Jezior Mazurskich, śluza Guzianka I w Rucianem - Nidzie, a także Kanał Łuczański w Giżycku. Zakończą się również prace budowlane zaplecza technicznego PGW WP do obsługi szlaków żeglugowych w Giżycku i Mikołajkach.

Ze względu na prowadzone prace bieżący rok dla żeglarzy i turystów był szczególnie utrudniony z uwagi na wyłączenie niektórych szlaków z użytkowania, ale już najbliższy sezon żeglugowy z pewnością będzie bardziej przystępny żeglarzom, ponieważ jeszcze w tym roku kalendarzowym zakończą się remonty na mazurskich drogach wodnych.

W odpowiedzi na oczekiwania lokalnych samorządów, wodniaków oraz turystów, Wody Polskie analizują perspektywy dalszego rozwoju Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Na wrzesień zaplanowano spotkanie z ekspertami z dziedziny nauk technicznych poświęcone utworzeniu Pętli Mazurskiej. Ten duży projekt jest szansą na przyciągnięcie większej ilości amatorów wypoczynku nad wodą – zarówno z kraju, jak i zagranicy, co stwarza możliwości dalszego rozwoju całego regionu pod względem turystycznym i ekonomicznym.

MicrosoftTeams image 3

 

Remonty mazurskich dróg wodnych są elementem projektu pt. „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I / „Etap III projektu - remont śluzy "Guzianka I", śluzy i jazu w Karwiku, jazu w Kwiku, udrożnienie szlaku wodnego WJM poprzez prace hydrotechniczne przy kanałach i ich połączeniach z jeziorami, przebudowa i umocnienie 3 kanałów i rzeki Węgorapy, przebudowa nabrzeża jezior: Mikołajskie i Niegocin”. Prace realizowano na podstawie umowy partnerskiej pomiędzy beneficjentem projektu Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie przy dofinansowaniu Unii Europejskiej w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko – Mazurskiego na lata 2014-2020.”