Zakończyliśmy konkurs plastyczny dla uczniów szkół podstawowych „Jak chronić wody podziemne?”. Otrzymaliśmy ponad kilkaset wyjątkowych prac, które w ciekawy sposób ilustrowały jakimi metodami można chronić wody podziemne, lub jakie działania im zagrażają. Wybór laureatów nie był łatwy! Zaskoczyło nas niebanalne ujęcie tematu oraz zastosowanie różnorodnych technik plastycznych. Komisja Konkursowa składająca się z pracowników Departamentu Komunikacji i Edukacji Wodnej wybrała ponad 40 prac z trzech kategorii wiekowych, które najbardziej wyróżniały się kreatywnością, formą i estetyką wykonania oraz odpowiadały tematowi konkursu. Dziękujemy Wszystkim uczestnikom za zaangażowanie oraz tak liczne zgłoszenia.

Konkurs został zorganizowany z okazji obchodów Światowego Dnia Wody, którego tegorocznym motywem przewodnim było hasło "Uczynić niewidzialne widzialnym". Tego dnia, uczniowie i nauczyciele uczestniczący w programie Aktywni Błękitni - szkoła przyjazna wodzie wzięli udział w lekcji on-line z udziałem ekspertów Wód Polskich. Blisko 4000 osób, w tym 170 nauczycieli-koordynatorów programu z całej Polski, uczestniczyło w wydarzeniu, które zostało zwieńczone powstaniem kompendium wiedzy o wodach podziemnych, dostepnym do pobrania tutaj.


Zapraszamy do obejrzenia galerii nagrodzonych prac!    

 

Kategoria I – uczniowie klas I-III

{gallery}AB_konkurs_wody_podziemne/gal1{/gallery}

Autorki i autorzy: 1. Valeriia Kosandiak 2. Antoni Teichert 3. Zuzanna Molenda 4. Barbara Drążyk 5. Klaudia Kozłowska 6. Marta Hareńczyk 7. Alicja Szatkowska 8. Hanna Chorzempa 9. Laura Purgał 10. Olivier Krajcer 11. Wiktoria Żurowska 12. Maksymilian Schubert 

Kategoria II – uczniowie klas IV-VI

{gallery}AB_konkurs_wody_podziemne/gal2{/gallery}

Autorki i autorzy: 1. Mikołaj Mach 2. Weronika Wójcik 3. Szymon Kulbaka 4. Lilanna Neter 5. Franciszek Kijowski 6. Matylda Kuchta 7. Adrian Rutana 8. Sebastian Roman 9. Marek Kobyliński 10. Maksymilian Demczyszyn 11. Tymoteusz Traut 12. Karolina Zielińska 13. Emilia Jurek 14. Wiktor Warchoł 15. Maja Maruszewska 16. Paweł Jastrzębski 17. Igor Chaborski

Kategoria III – uczniowie klas VII – VIII

{gallery}AB_konkurs_wody_podziemne/gal3{/gallery}

 Autorki i autorzy: 1. Wojciecj Trunk 2. Wiktoria Kołakowska 3. Amelia Szklana 4. Jakub Wilczek 5. Mateusz Irski 6. Wiktoria Filipkowska 7. Aleksandra Chełstowska 8. Julia Chaborska 9. Aleksandra Górna 10. Aleksandra Rama 11. Martyna Lewandowska 12. Julia Jaklewicz 13. Zuzanna Stępień 14. Milena Gawłowicz
 

Choć wody gruntowe są niewidoczne, ich wpływ na nasze życie jest widoczny wszędzie. Są najobfitszym zbiornikiem słodkiej wody na świecie, który ma ogromne znaczenie dla człowieka i środowiska naturalnego. Dzięki nim możliwe jest zaopatrywanie ludzi w wodę pitną, a także funkcjonowanie systemów sanitarnych, rolnictwa i przemysłu. To one są kluczowym regulatorem obiegu wody, który będzie odgrywać doniosłą rolę w adaptacji do zmian klimatu i ekstremalnych zjawisk wodnych, takich jak powodzie i susze. Wody podziemne mogą być poza zasięgiem wzroku, ale nie mogą być zapomniane, dlatego musimy podejmować działania dla ich ochrony. Od aktualnie podejmowanych decyzji zależeć będzie jaka przyszłość czeka kolejne pokolenia!

Program Aktywni Błękitni – szkoła przyjazna wodzie realizowany jest od 2019 roku pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Celem programu jest edukacja w zakresie dbałości o zasoby wodne oraz zasad bezpiecznego korzystania z rekreacji wodnej. W tegoroczną III edycję programu zaangażowało się blisko 300 szkół podstawowych i ponad 60 partnerów z całej Polski – w tym jednostki policji, straży pożarnej, WOPR, czy kuratoria oświaty. Regionalnymi koordynatorami programu są Zespoły Komunikacji Społecznej i Edukacji Wodnej Wód Polskich z terenu RZGW:  BiałystokBydgoszczGdańskGliwiceLublinPoznańWarszawa i Wrocław. Zapraszamy do kontaktowania się z naszymi koordynatorami aby przystąpić do kolejnej edycji programu.

 275828446 923712788298954 6214218010875723656 n