Poprawa drożności szlaku wodnego oraz infrastruktury służącej do jego obsługi, to główny cel projektu przebudowy i umocnienia 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Zmodernizowane zostaną następujące kanały na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich:
-
Kanał Szymoński - przebudowa obejmie 2,36 km kanału.
-
Kanał Łuczański. Prace remontowe obejmą 2,13 km kanału.
-
Kanał Mioduński. Przebudowa obejmie 1,92 km kanału.
-
Kanał Grunwaldzki. Przebudowa obejmie 0,47 km kanału.
-
Kanał Tałcki. Przebudowa obejmie 1,6 km kanału.
- "Na czas remontu kanały nie będą zamknięte dla ruchu. Dla nas jest to bardzo ważne. Nie wyobrażamy sobie, żeby można było zamknąć szlaki żeglowne na trzy lata. Będą one drożne i będzie można uprawiać żeglarstwo" – mówił prezes Wód Polskich Przemysław Daca.
Wartość całkowita zadania: 163 510 253 zł, z czego dofinansowanie ze środków UE 98 mln zł, a wkład własny PGW Wody Polskie to 48 mln zł. Inwestycja jest niezbędna ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.).
- "Udrożnienie szlaków żeglugowych z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie i tak naprawdę udostępnienie jak największej liczbie użytkowników tego cudu natury jest dla nas priorytetem. Mamy wiele priorytetów: szkolnictwo morskie, porty, stocznie, żegluga śródlądowa, rybołówstwo, rybołówstwo wędkarskie, ale też nie zapominamy o tej podstawowej bardzo prorozwojowej części gałęzi gospodarski morskiej, jaką jest turystyka i rekreacja"- powiedział Grzegorz Witkowski - wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Termin realizacji robót budowlanych: lata 2020-2023. Z początkiem stycznia 2020 r. planowane jest wszczęcie postępowań przetargowych na roboty budowlane dla pierwszych trzech kanałów - Tałckiego, Grunwaldzkiego i Mioduńskiego. Kolejne dwa przetargi dot. Kanałów Szymońskiego i Giżyckiego planowane są do ogłoszenia w drugiej połowie 2020 roku. Roboty budowlane na Kanale Grunwaldzkim powinny zostać zakończone w 2021 roku, na dwóch pozostałych – w 2022 roku. Natomiast na kanałach Szymońskim i Giżyckim do 2023 r.
- "O tym jak ważna jest turystyka, jak ważni są turyści na naszych terenach wszyscy wiedzą. Mazury cud natury, z tego słyniemy, to jest naszą gałęzią gospodarki i cieszę się, cieszę z tego dnia" - mówił Wojciech Kossakowski poseł na Sejm RP.
Szlak Wielkich Jezior Mazurskich jest najpopularniejszym i najpiękniejszym szlakiem żeglugowym północno-wschodniej części Polski. Tak rozległego ciągu jezior, umożliwiającego uprawianie wszystkich rodzajów turystyki wodnej, a równocześnie tak urozmaiconego, nie ma w żadnym z państw Europy. Główny szlak Wielkich Jezior Mazurskich zaczyna się na jeziorze Brzozolasek w pobliżu miasta Pisz, natomiast kończy się na kanale w Węgorzewie. Długość szlaku w linii prostej to 111 km.
Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz,
rzecznik prasowy Wód Polskich w Białymstoku.