Przebudowa mostu na rzece Regalicy w Podjuchach wchodzi w kluczową fazę realizacji. Rozpoczął się proces nasuwania nowego mostu. Jeszcze tego lata połączy oba brzegi. Nowy, wyższy most pozwoli na swobodny ruch lodołamaczy i skuteczne prowadzenie zimowej akcji lodołamania. Usprawni też ruch żeglugowy i kolejowy.

Przebudowa mostu na Regalicy jest jednym z największych zadań inwestycyjnych Wód Polskich w Szczecinie. Najważniejszym celem inwestycji jest ochrona przeciwpowodziowa mieszkańców. Zwiększenie prześwitu mostu usprawni ruch żeglugowy, co jest kluczowe z punku widzenia sprawnej i dynamicznej możliwości przekraczania kolejnych odcinków Szczecińskiego Węzła Wodnego przez lodołamacze podczas akcji lodołamania w sytuacji zagrożenia zimową powodzią zatorową. Modernizacja infrastruktury zapewni też bezpieczne i komfortowe warunki dla użytkowników żeglugi śródlądowej oraz kolei. W konferencji prasowej z okazji nasuwu nowego mostu wzięli udział m.in. Marek Gróbarczyk - wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej oraz Krzysztof Woś - Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

354502060 573759234838239 2160737962611949176 n 356708481 1862085480843723 8072793942805159400 n
Nasuw nowego mostu na Regalicy w Podjuchach. Fot. Wody Polskie

 - Przebudowa mostu ma duże znaczenie dla ochrony przeciwpowodziowej mieszkańców, gdyż dzięki niej będzie możliwy swobodny ruch lodołamaczy. Na inwestycji skorzysta również żegluga śródlądowa, możliwy będzie rozwój zespołu portów morskich Szczecin- Świnoujscie. To większe możliwości nie tylko dla żeglugi towarowej i pasażerskiej, ale również dla wodniaków na prywatnych jednostkach. Nowy most będzie kluczowy także dla infrastruktury kolejowej i usprawnienia ruchu pociągów – powiedział Marek Gróbarczyk.

Zadanie jest realizowane w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW). Projekt współfinansowany jest z środków Banku Światowego oraz z środków Funduszu Unijnego (umowa o dotacje w ramach instrumentu "Łącząc Europę (CEF)"). Zakończenie inwestycji planowane jest na czwarty kwartał 2023 roku.

354413651 6327059514051482 7559046241963840340 n 354407763 588186956755158 8834318010550342502 n
Nasuw nowego mostu na Regalicy w Podjuchach. Briefing prasowy w bazie lodołamaczy w Podjuchach z udziałem Prezesa Wód Polskich Krzysztofa Wosia. Fot. Wody Polskie

 

Nowy most zwiększy ochronę przeciwpowodziową, usprawni żeglugę i ruch kolejowy

Obecny stan mostu kolejowego na Regalicy charakteryzuje się niskim prześwitem pionowym przęsła stałego, co bardzo ogranicza możliwości żeglugi śródlądowej. Jedynie podnoszenie zwodzonego przęsła umożliwia przepływ barek, lodołamaczy i jednostek technicznych. Czynność ta jest jednak pracochłonna i daje zaledwie 12,73 m szerokość szlaku żeglownego pod przęsłem zwodzonym. Przestarzała konstrukcja mostu powoduje też wzajemne ograniczenia pomiędzy przewozami kolejowymi a żeglugą śródlądową. Ruch pociągów musi być zatrzymany na czas otwarcia przęsła zwodzonego mostu, po to aby umożliwić ruch jednostek żeglugi śródlądowej pod mostem. Z kolei ruch barek pod mostem jest zatrzymany na czas, kiedy przęsło mostu jest opuszczone, aby umożliwić wykonywanie przewozów kolejowych. W przypadku transportu kolejowego dodatkowo ograniczeniem rozwoju przewozów jest zbyt mała przepustowość jednotorowego mostu kolejowego.

356749467 946077730058065 2567058019657842248 n
Nasuw nowego mostu na Regalicy w Podjuchach. Fot. Wody Polskie

Inwestycja zakłada wyłączenie z eksploatacji starego mostu i prowadzenie ruchu po nowym, dwutorowym moście. Przeprawa spełniająca obecne wymagania żeglugi zostanie wybudowana obok dotychczasowej konstrukcji. Pociągi będą przejeżdżały po nowym moście sprawniej. Możliwe będzie kursowanie większej liczby składów. Zwiększy się atrakcyjność podróży oraz przewozu towarów na ważnej kolejowej trasie tzw. Nadodrzance, łączącej Szczecin z Wrocławiem. Sprawniejsza stanie się obsługa pociągów regionalnych i aglomeracyjnych na stacji Szczecin Podjuchy.

Przebudowa mostu na Regalicy ma strategiczne znaczenie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym. Realizacja prac zapewni większy prześwit mostu. Zostanie on wyniesiony ponad poziom tzw. Wielkiej Wody Żeglownej, co jest istotne dla zwiększenia działań mających na celu ochronę przeciwpowodziową w Szczecinie i skuteczne prowadzenie polsko-niemieckiej akcji lodołamania. Realizacja zadania pozwali też na zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego przy jednoczesnym usprawnieniu żeglugi. Po zakończeniu prac powstanie nowy, dwutorowy most kolejowy o prześwicie pionowym wynoszącym 6,20 m i szerokości szlaku żeglownego pod mostem wynoszącej 50 m.