Gminy i przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne ustalają stawki opłat za wodę i ścieki na najbliższe 3 lata. Propozycje nowych cen wpływają do Wód Polskich, gdzie są wnikliwie analizowane. Wody Polskie, jako regulator mają za zadanie sprawdzić czy proponowane przez samorządy taryfy są racjonalne i rzeczywiście dotyczą kosztów dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Do 11 RZGW wpłynęło łącznie 2548 wniosków taryfowych od przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych i gmin, w tym aż 94 % czyli 2403 to wnioski o wzrost cen za wodę i ścieki.
Jak rozpatrywano wnioski? Dane na dzień 9 lipca br.:
-
960 wnioski rozpatrzone pozytywnie,
-
798 decyzje odmawiające zatwierdzenia taryf;
-
177 odmowy wszczęcia postępowania z przyczyn formalnych;
-
613 wnioski jeszcze procedowane przez organ regulacyjny.
Do Prezesa Wód Polskich wpłynęło 141 odwołań od decyzji odmawiających zatwierdzenia taryf.
Główne czynniki wydania decyzji odmawiających zatwierdzenia taryf to:
-
wysoka marża zysku;
-
brak optymalizacji kosztów;
-
zawyżone koszty amortyzacji na części środków trwałych;
-
zawyżanie kosztów eksploatacyjnych.
Wody Polskie analizują warunki ekonomiczne działalności gospodarczej przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, w tym pobieranej marży zysku oraz celowości ponoszonych kosztów. W trosce o ochronę interesów odbiorców przed nieuzasadnionym wzrostem cen za wodę i odbiór ścieków, Wody Polskie zwróciły uwagę na zagrożenia w części przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych:
-
źle skalkulowane inwestycje przynoszące przedsiębiorstwom wod-kan wysoki wzrost kosztów bez efektów ekonomicznych tj. zwiększenia ilości sprzedanej wody lub odebranych ścieków;
-
gwałtowny wzrost podatków od nieruchomości lub opłat dzierżawnych nakładanych przez samorządy (przykład miasta Łodzi);
-
wydzielenie kilku spółek komunalnych wod-kan generujących dodatkowe koszty powodujące wzrost cen za wodę i ścieki (operator wod-kan, oczyszczalnia, spółka infrastrukturalna). Przykład miast, które wprowadziły takie rozwiązania: Łódź i Gdańsk.
-
Finansowanie przez gminy innych zadań ustawowych z zysków przedsiębiorstw wod-kan - niewykorzystywanie zysku bezpośrednio na realizację inwestycji w obszarze wod-kan.
W latach 2015 – 2019 przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne wypłaciły swoim właścicielom, czyli gminom dywidendy na łączną kwotę ponad pół miliarda złotych. To dodatkowy koszt ukryty w taryfach, jaki ponoszą mieszkańcy gmin. Proceder ten nadal trwa.
Miasta, gdzie spółki wod-kan wypłaciły najwyższe dywidendy: Wrocław, Gdańsk, Bielsko-Biała, Lublin, Łódź, Głogów, Grudziądz, Opole, Siedlce.
Średnia stawka za wodę i ścieki w Polsce wynosi 12 zł, co odpowiada standardom europejskim.
Zadaniem Wód Polskich, jako organu regulacyjnego, jest ochrona interesów odbiorcy usług przed nieuzasadnionymi podwyżkami cen.
– Prawo do wody, która jest niezbędna do życia to podstawowe prawo człowieka. Musimy więc dbać o to, żeby w tym zakresie nie doszło do żadnych wykluczeń. Gospodarka wodno-kanalizacyjna to nie jest biznes, na którym można zarabiać i wyciągać pieniądze – podkreślił w czasie konferencji prasowej Przemysław Daca, Prezes PGW Wody Polskie.
Przemysław Daca Prezes Wód Polskich (z prawej) oraz Paweł Rusiecki Zastępca Prezesa Wód Polskich do spraw Zarządzania Środowiskiem Wodnym - koordynujący proces taryfikacji,
w trakcie konferencji prasowej na temat przebiegu procesu ustalania taryf za wodę i ścieki w Polsce. Fot. Wody Polskie