Kanał Węgorzewski zostanie zmodernizowany! Podpisana dziś umowa to kolejny element szeregu dużych inwestycji Wód Polskich na kwotę ponad 300 mln zł na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej na Mazurach. Jednocześnie trwają prace na rzece Węgorapie oraz czterech kanałach, które wchodzą w system Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Planowane jest także ogłoszenie przetargów na remont Kanału Łuczańskiego i śluzy Guzianka I. Wszystkie powyższe przedsięwzięcia przyczynią się do poprawy warunków żeglugowych na tej najpiękniejszej polskiej drodze wodnej, która rokrocznie bije rekordy popularności i cieszy się rosnącym zainteresowaniem wodniaków.
Umowa na modernizację Kanału Węgorzewskiego została podpisana dziś, 22.11.2021 roku, przez Roberta Chciuka, Zastępcę Prezesa Wód Polskich ds. Usług Wodnych oraz Radosława Jarosiewicza Wiceprezesa Korporacji Budowlanej DORACO i Piotra Siemaszkę Dyrektora oddziału Hydrotechniki – przedstawicieli generalnego wykonawcy robót. Prace zakładają przywrócenie odpowiednich parametrów technicznych, niezbędnych głębokości nawigacyjnych oraz zapewnienie drożności Kanału. W uroczystości uczestniczył również Wojciech Kossakowski Poseł na Sejm RP, Prezes Wód Polskich Przemysław Daca oraz przedstawiciele władz samorządowych, w tym Burmistrz Węgorzewa oraz Burmistrz Giżycka.
- Rewitalizujemy wszystkie najważniejsze kanały na jeziorach mazurskich. W chwili obecnej zmieniamy oblicze Mazur, inwestujemy 300 milionów złotych. Mamy też świadomość, że jest to dodatkowy impuls dla rozwoju tego regionu. Globalnie inwestujemy ponad 20 mld zł w rozwój gospodarki wodnej. Planujemy też kolejne inwestycje - powiedział Prezes Wód Polskich Przemysław Daca.
- Mam pewność, że inwestycja na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich otworzy nowy rozdział rozwoju branży turystycznej dla Węgorzewa. Dziękuję za dobrą współpracę Wodom Polskim - oznajmił Krzysztof Kołaszewski Burmistrz Węgorzewa
- Współpraca rządu i samorządów staje się impulsem dla rozwoju gospodarczego Mazur - oświadczył Burmistrz Giżycka Wojciech Iwaszkiewicz.
- Mazury zyskają lepsze i bezpieczniejsze szlaki wodne - podkreślił Poseł Wojciech Kossakowski.
Podpisanie umowy z udziałem Prezesa Wód Polskich Przemysława Dacy, Zastępcy Prezesa Wód Polskich ds. Usług Wodnych Roberta Chciuka oraz przedstawicieli generalnego wykonawcy robót. Fot. Wody Polskie |
Kanał Węgorzewski jest kanałem żeglownym na szlaku głównym Pisz - Węgorzewo w systemie Wielkich Jezior Mazurskich. Jego długość to 920 m. Prace będą polegały na rozbiórce zniszczonych umocnień brzegowych i wykonaniu nowego umocnienia brzegów kanału. Oczyszczone i udrożnione zostanie także koryto kanału. Prace odmuleniowe zostaną wykonane do głębokości 1,6 m. Koszt remontu Kanału Węgorzewskiego to blisko 21 mln zł prace potrwają do października przyszłego roku.
Prace trwają także na rzece Węgorapie, która jest rzeką żeglowną i częścią szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Za blisko 22 mln zł rozebrane i wykonane nowe zostaną istniejące zniszczone umocnienia brzegowe, a także odbudowana kamienna kierownica (główka wejściowa na lewym brzegu rzeki Węgorapy z jeziora Mamry) i istniejący narzut kamienny. Celem inwestycji jest zabezpieczenie brzegów rzeki Węgorapy przed rozmywaniem spowodowanym zarówno przez naturalne procesy powodujące erozję brzegu, ale także jednostki pływające. Prace potrwają do marca 2023 roku.
Oba zadania realizowane są w ramach III - ostatniego etapu projektu pod nazwą "Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I”/ Etap III - remont śluzy "Guzianka I", remont śluzy i jazu w Karwiku, jazu w Kwiku, udrożnienie szlaku wodnego WJM poprzez prace hydrotechniczne przy kanałach i ich połączeniach z jeziorami, przebudowa i umocnienie 3 kanałów i rzeki Węgorapy, przebudowa nabrzeża jezior: Mikołajskie i Niegocin.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020, realizowany w partnerstwie Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie.
Jeszcze w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargów na remont śluzy Guzianka I i Kanału Łuczańskiego w Giżycku.
Mimo zmieniające się aury bez przerwy trwają remonty kanałów: Piękna Góra oraz Tałckiego, Mioduńskiego i Szymońskiego na szlaku od Giżycka do Mikołajek. W lipcu zakończył się natomiast remont kanału Grunwaldzkiego.
-
Na Kanale Tałckim zakończyły się prace rozbiórkowe i pogrążanie ścianek szczelnych. Na bieżąco wykonywane są roboty związane z wykonaniem oczepu. Remont zakończy się jeszcze w tym roku.
-
Na Kanale Mioduńskim zakończyły się prace rozbiórkowe i pogrążanie ścianek szczelnych. Kontynuowane jest wykonanie drenażu i roboty związane z wykonaniem oczepu. Prace potrwają do lipca 2022 r.
-
Na Kanale Szymońskim trwają rozbiórki istniejącego ubezpieczenia oraz pogrążane są kolejno ścianki szczelne. Kontynuowane jest wykonanie drenażu oraz oczepu. Remont zakończy się w kwietniu 2023 r.
-
Na Kanale Piękna Góra rozpoczęły się rozbiórki istniejącego ubezpieczenia oraz pogrążane są kolejno ścianki szczelne. Roboty potrwają do marca przyszłego roku.
Kosz remontu Kanałów to ponad 150 milionów złotych.
Rzeka Węgorapa. Fot. Wody Polskie |
O konieczności i ważności inwestycji na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich świadczy zainteresowanie wodniaków tym regionem. W minionym sezonie żeglugowym – od maja do października - przez system dwóch śluz Guzianka I i Guzianka II prześluzowanych zostało blisko 20 tysięcy jednostek pływających. Dwumetrową różnicę poziomów wody pomiędzy jeziorami Guzianka Mała i Bełdany pokonało przez „starą” Guziankę prawie 7 tysięcy jednostek, zaś przez nową – oddaną do użytku w ubiegłym sezonie – prawie 13 tysięcy. Guzianka II znacznie odciążyła wysłużoną śluzę Guzianka I. W tym sezonie żeglugowym nie było już wielogodzinnych kolejek oczekujących na śluzowanie. Przeprawy odbywały się na bieżąco, a wodniacy i żeglarze wielokrotnie podkreślali, że zmienił się komfort i skrócił czas samego śluzowania.
Szlak Wielkich Jezior Mazurskich jest najpopularniejszym i najpiękniejszym szlakiem żeglugowym północno-wschodniej części Polski. Tak rozległego ciągu jezior, umożliwiającego uprawianie wszystkich rodzajów turystyki wodnej, a równocześnie tak urozmaiconego, nie ma w żadnym z państw Europy. Główny szlak Wielkich Jezior Mazurskich zaczyna się na jeziorze Brzozolasek w pobliżu miasta Pisz, a kończy się na Kanale Węgorzewskim w Węgorzewie. Długość szlaku w linii prostej to 111 km.
Kanał Węgorzewski. Fot. Wody Polskie