Od dziś (25.06.2020 r.) wodniacy mogą korzystać z nowej śluzy Guzianka II w Rucianem-Nidzie, łączącej jeziora Guzianka Mała i Bełdany.  Wody Polskie oddają do użytku obiekt, który usprawni ruch na Wielkich Jeziorach Mazurskich. Szlak żeglugowy WJM jest unikalną na skalę światową drogą wodną, atrakcją dla miłośników żeglarstwa oraz gospodarczym sercem i motorem rozwoju mazurskich miejscowości.

Budowa śluzy żeglugowej Guzianka II z awanportami, mostem, budynkiem sterowni, zapleczem śluzy, węgronią oraz rozbiórką mostu drogowego na drodze powiatowej nr 1646N trwała od października 2018 r. Nowa śluza Guzianka II odciąży „starą Guziankę” i usprawni ruch na Wielkich Jeziorach Mazurskich. Istniejąca śluza Guzianka I wybudowana w 1879 r. stanowi bardzo ważny węzeł komunikacyjny szlaku, przez który w sezonie turystycznym przeprawia się każdego roku około 15 tys. jednostek. Z każdym rokiem liczba miłośników odpoczynku na mazurskich jeziorach wzrasta, dlatego tak ważne jest dbanie o infrastrukturę i rozwój szlaku.

 

Guzianka II statek

 

W ramach projektu: „Budowa śluzy Guzianka II wraz z przepławką dla ryb”, realizowanego jako projekt pn.: „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I” zostały wykonane m.in.:

- śluza żeglowna Guzianka II - stanowiąca alternatywę i uzupełnienie dla obecnie wysłużonej i przewidzianej do modernizacji śluzy Guzianka I. Może pomieścić w dwóch rzędach 10 jachtów dużych i średnich lub 12 średnich i małych. Zapewnia możliwość komunikacji pomiędzy jeziorami, których poziom zwierciadła wody różni się o ok. 2 m. Śluza należy do klasy drogi wodnej Ia i ma następujące parametry:

  • długość użyteczna śluzy – 50 m,  
  • szerokość komory śluzy – 7,5m,
  • minimalna głębokość – 2,0 m
  • minimalny prześwit pionowy (pod mostem) 4,0 m.

- rozbiórka istniejącego mostu i budowa nowego, w ciągu drogi powiatowej nr 1646N

- awanport górny (na jez. Guzianka Mała) i awanport dolny (od strony jez. Bełdany).

- nabrzeże od strony jez. Guzianka Mała.

- węgornia z infrastrukturą techniczną i dojazdem z drogi powiatowej wraz z rozbiórką urządzeń wodnych tj. ujęcia wody i węgorni (odłówka węgorzy) z przyległymi elementami betonowymi

- zaplecze śluzy wraz z budynkiem dyżurki śluzy

Wartość całkowita zadania w zakresie PGW WP: 30 494 099,26 zł (w tym koszt robót budowlanych: 29 037 000,23 zł), z czego:

- dofinansowanie ze środków UE: 16 624 262,48 zł,

- środki z budżetu państwa: 3 435 232,53 zł

- środki własne: 10 434 604,25 zł

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2014-2020.

Nowa śluza jest pierwszym tego typu obiektem wybudowanym przez Polaków na Mazurach, pozostałe powstawały jeszcze w czasach Prus Wschodnich.

 

20200625 100237

 

W tym sezonie żeglugowym, będą działały obie śluzy – Guzianka  I i Guzianka II. W przyszłości planowany jest remont "starej Guzianki", a po nim rozdzielenie ruchu dużych jednostek pasażerskich od mniejszych, wykorzystywanych turystycznie. Guzianka I obsługiwałaby duże statki żeglugi, a nowa mniejsze jednostki pływające. Godziny otwarcia śluz dostępne są na stronie internetowej bialystok.wody.gov.pl, w zakładce komunikaty nawigacyjne. Przypominamy, że w tym sezonie żeglugowym, wszystkich użytkowników śródlądowych dróg wodnych obowiązuje zwolnienie z opłat za korzystanie ze śluz i odcinków śródlądowych dróg wodnych stanowiących własność Skarbu Państwa. 

 

Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz

Rzecznik Prasowy Wód Polskich w Białymstoku